Timski rad za pojedine studente predstavlja izazov, a za druge dragocenu priliku za razvoj kolaborativnih veština. Pored brojnih prednosti, donosi i izazove – posebno pri ravnomernoj raspodeli rada i ocenjivanju doprinosa pojedinačnih članova tima.
Na DOBA Fakultetu smo se ozbiljno bavili ovim pitanjem. Ove godine smo uveli digitalni alat FeedbackFruits – Group Member Evaluation (GME), koji omogućava da studenti ocene kako su radile njihove kolege. I ono što je još bitnije – to rade anonimno i uz analitičku podršku.
Zašto uopšte ovakav alat?
Savremeno učenje nije više samo slušanje predavanja, već uključuje aktivno učešće. To znači da studenti moraju da znaju da rade zajedno, dele ideje, preuzimaju odgovornost i komuniciraju. A to nije uvek jednostavno – naročito ako neko u grupi ne doprinosi dovoljno.
Transparentnost u nastavnom procesu je jedan od ključnih uslova za efikasno kolaborativno učenje. Kada studenti imaju jasnu strukturu ocenjivanja i mogućnost uvida u dinamiku grupe, povećava se osećaj odgovornosti i razumevanja sopstvenog doprinosa zajedničkom cilju (Nicol & Macfarlane‐Dick, 2006).
Pravičnost – Istraživanja govore da studenti smatraju timske ocene manje pravednim ako nije obezbeđena mogućnost individualnog doprinosa (Lejk & Wyvill, 2001). Međusobno ocenjivanje povećava pravičnost, jer omogućava da se zajednička ocena raščlani prema stvarnom doprinosu svakog pojedinca.
Tu nastupa alat GME. Omogućava da članovi tima jedan drugome daju povratnu informaciju o doprinosu. Svaki student vidi, kako ga ocenjuju kolege – što jača osećaj odgovornosti, transparentnosti i pravičnosti. Online mentor i profesor mogu da prate da li je neko posebno pasivan ili aktivan, i da blagovremeno reaguju, odnosno da na kraju prilagode konačnu ocenu.
Kako to funkcioniše u praksi?
Zamisao je jednostavna, a realizacija promišljena:
Šta kaže analiza nakon nekoliko meseci?
Iskustvo studentkinje: Alat GME donosi važnu promenu – podstiče stvarnu saradnju i aktivnu ulogu svakog člana ekipe.
Izvori: