DOBA Znanja

Pratite naše novosti

FeedbackFruits za transparentnost u timskim zadacima

09. maj 2025.

Timski rad za pojedine studente predstavlja izazov, a za druge dragocenu priliku za razvoj kolaborativnih veština. Pored brojnih prednosti, donosi i izazove – posebno pri ravnomernoj raspodeli rada i ocenjivanju doprinosa pojedinačnih članova tima.

Na DOBA Fakultetu smo se ozbiljno bavili ovim pitanjem. Ove godine smo uveli digitalni alat FeedbackFruits – Group Member Evaluation (GME), koji omogućava da studenti ocene kako su radile njihove kolege. I ono što je još bitnije – to rade anonimno i uz analitičku podršku.

Zašto uopšte ovakav alat?

Savremeno učenje nije više samo slušanje predavanja, već uključuje aktivno učešće. To znači da studenti moraju da znaju da rade zajedno, dele ideje, preuzimaju odgovornost i komuniciraju. A to nije uvek jednostavno – naročito ako neko u grupi ne doprinosi dovoljno.

Transparentnost u nastavnom procesu je jedan od ključnih uslova za efikasno kolaborativno učenje. Kada studenti imaju jasnu strukturu ocenjivanja i mogućnost uvida u dinamiku grupe, povećava se osećaj odgovornosti i razumevanja sopstvenog doprinosa zajedničkom cilju (Nicol & Macfarlane‐Dick, 2006).

Pravičnost – Istraživanja govore da studenti smatraju timske ocene manje pravednim ako nije obezbeđena mogućnost individualnog doprinosa (Lejk & Wyvill, 2001). Međusobno ocenjivanje povećava pravičnost, jer omogućava da se zajednička ocena raščlani prema stvarnom doprinosu svakog pojedinca.

Tu nastupa alat GME. Omogućava da članovi tima jedan drugome daju povratnu informaciju o doprinosu. Svaki student vidi, kako ga ocenjuju kolege – što jača osećaj odgovornosti, transparentnosti i pravičnosti. Online mentor i profesor mogu da prate da li je neko posebno pasivan ili aktivan, i da blagovremeno reaguju, odnosno da na kraju prilagode konačnu ocenu.

Kako to funkcioniše u praksi?

Zamisao je jednostavna, a realizacija promišljena:

  • Po završetku timskog rada studenti ocenjuju jedan drugoga po unapred određenim merilima.
  • Sve ocene su anonimne, a veštačka inteligencija usmerava studenta na oblikovanje i davanje konstruktivnih komentara.
  • Online mentori imaju preglednu analitiku, koja im pokazuje dinamiku tima i gde je u grupi zapelo.

Šta kaže analiza nakon nekoliko meseci?

  • Zadovoljstvo timskim radom je premašilo ciljeve, što znači da su studenti osetili veću povezanost i pravičnost u saradnji. Timski rad, koji je često izvor frustracija, ovoga puta je ocenjen kao pozitivno iskustvo.
  • Zadovoljstvo alatom je važan pokazatelj korisnosti. Studenti su GME videli kao nešto korisno – što je pri uvođenju novog digitalnog alata, koji zahteva vreme za prilagođavanje, veliki uspeh.
  • Zadovoljstvo sa predmetom u celini ostaje visoko i stabilno, što ukazuje da uključivanje GME nije negativno uticalo na celokupni doživljaj predmeta – naprotiv, možemo da zaključimo da ga je čak obogatilo.
  • Uspešnost na predmetima se blago poboljšala. To nam govori da je alat doprineo efikasnijem radu i uspešnijem završetku obaveza.
  • Negativni komentari su izuzetno niski (manje od 3%), što znači da su studenti većinom imali pozitivno iskustvo – kako sa alatom, tako i sa načinom rada.

Iskustvo studentkinje: Alat GME donosi važnu promenu – podstiče stvarnu saradnju i aktivnu ulogu svakog člana ekipe.

Izvori:

  • Lejk, M., & Wyvill, M. (2001). The effect of the inclusion of self-assessment with peer assessment of contributions to a group project. Assessment & Evaluation in Higher Education, 26(6), 551–561.
  • Nicol, D. J., & Macfarlane‐Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199–218.
Informativni dani i savetovanja
Informativni dani i savetovanja
Podelite
Podelite
Online studije
Online studije
Želim dodatne informacije
Želim dodatne informacije