DOBA Znanja

Pratite naše novosti

Sveobuhvatna podrška studentima na DOBA fakultetu: model, efekti i prakse

13. oktobar 2025.

U digitalnom dobu, kada se obrazovanje sve više seli u online prostore, kvalitetna podrška studentima predstavlja ključni faktor uspešnosti studija. Na DOBA fakultetu zastupamo ideju da nije dovoljno samo ponuditi online nastavne sadržaje — potrebno je uspostaviti sveobuhvatan podržavajući ekosistem u kojem student nije prepušten sam sebi, već ga podržava mreža stručnjaka: akademskih savetnica, informatičara, univerzitetskih nastavnika i online mentora. U ovom članku predstavljamo model te podrške, primere primene, rezultate i iskustva, kao i izazove sa kojima se suočavamo.


Model celovite podrške

Podrška studentima na DOBA fakultetu ima strukturu koja obuhvata više nivoa:

1. Akademske savetnice

Akademske savetnice su prvi kontakt studenta sa institucionalnim okvirom. Svakom studentu prilikom upisa pružaju obuku za rad sa svim alatima, upoznaju ga sa pravilnicima, pomažu u razumevanju studijskog procesa, usmeravaju tokom studija, kao i u karijernim pitanjima. Akademska savetnica prati svakog studenta od početka do kraja studija i predstavlja njegovu prvu kontakt osobu tokom celog studijskog procesa.

2. Online mentori

Deluju kao „desna ruka” univerzitetskog nastavnika u predmetima: prate napredak studenata, motivišu ih, odgovaraju na pitanja, podstiču učešće u forumima i omogućavaju individualniji pristup svakom studentu. Na DOBA fakultetu online mentori pružaju podršku studentima 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji.

3. Univerzitetski nastavnici

Definišu sadržaje predmeta, održavaju predavanja (vebinare), pripremaju studijske zadatke i materijale, sprovode ocenjivanje i prate sadržajne aspekte studija.

4. Tehnička i IT podrška

Obezbeđuje besprekorno funkcionisanje virtuelnog okruženja za učenje, pomaže u rešavanju tehničkih problema, uvođenju novih digitalnih alata i obučavanju studenata za njihovu upotrebu.

5. Organizacijska / administrativna podrška

Brine o nesmetanom toku prijava, upisa, rokova, korisničkih naloga i rešavanju administrativnih pitanja, kako bi se student mogao fokusirati na studije.


Funkcionisanje modela u praksi

Od trenutka upisa svakog studenta, akademska savetnica ga prati od prvog dana studija do njegovog završetka. Dostupna je za pitanja o alatima potrebnim za studije, organizaciji nastavnog procesa, rasporedima, izbornim predmetima, plaćanju školarine, upisu u višu godinu i procesu diplomiranja, a istovremeno informiše studente o važnim aspektima studija, promenama pravilnika, motiviše ih i osposobljava za online studiranje.

Online mentori prate studente u okviru pojedinačnih predmeta. U predmetima koji zahtevaju visok nivo angažovanosti (interaktivni vebinari, grupni zadaci), oni podstiču saradnju, prate odziv pojedinaca i intervenišu kada primete da student nije aktivan ili ima poteškoće u savladavanju gradiva.

Ako student naiđe na tehnički problem, obraća se IT podršci, koja ima direktan pristup sistemskim podešavanjima i može brzo rešiti problem.

Univerzitetski nastavnici i online mentori pri praćenju studenata koriste analitičke podatke o učenju (learning analytics) i na taj način prilagođavaju podršku. Na kraju svakog predmeta sprovodi se evaluacija sa nastavnikom, što omogućava stalno unapređivanje narednih izvedbi predmeta.

Model sveobuhvatne podrške na DOBA fakultetu donosi brojne pozitivne efekte, a najviše se ističu dva aspekta podrške tokom studija:

  • Studenti su veoma zadovoljni podrškom akademskih savetnica. U godišnjim anketama, ocena zadovoljstva savetovanjem akademskih savetnica kreće se između 6,2 i 6,4 na sedmostepenoj skali. Još je veće zadovoljstvo podrškom online mentora — ocene se kreću između 6,4 i 6,8 na istoj skali.
  • Sistem omogućava stalnu dostupnost online mentora i nastavnika (tokom predmeta), kao i akademskih savetnica i tehničke podrške (tokom celog studija).

Uprkos pozitivnim iskustvima, pojavljuju se i izazovi:

  • Susrećemo se sa vrlo različitim nivoima digitalnih kompetencija studenata, što zahteva stalno prilagođavanje obuka i informisanja, kao i kontinuiranu motivaciju.
  • Studenti su različito motivisani za studije — od visoko motivisanih do onih koji tokom godine ne uspevaju da pronađu dovoljno vremena za učenje.
  • Kod nekih studenata primećuje se slabija samodisciplina, koja je od ključnog značaja za uspeh u online studiranju.
  • Tokom studija (u organizaciji, izvođenju predmeta itd.) primećujemo rastuću potrebu za uvođenjem novih tehnologija (veštačka inteligencija, adaptivno učenje, analitika učenja).

Sveobuhvatna podrška studentima na DOBA fakultetu predstavlja ključni element kvalitetnog online obrazovanja. Povezivanjem akademskih savetnica, univerzitetskih nastavnika, online mentora, IT podrške i administracije, fakultet stvara okruženje u kojem student dobija pomoć na svakom koraku. Za dalji razvoj biće potrebno proširenje mreže online mentora, unapređenje analitičkih sistema, uvođenje motivacione podrške i dublje praćenje dugoročnih efekata pružene podrške.


Reference:

  1. DOBA Fakultet. (2024). Ustaljen, proveren online studij – Podrška u online studiju. https://www.fakulteta.doba.si/uveljavljen-preizkusen-online-studij/podpora-pri-online-studiju / https://www.doba.rs/dokazane-isprobane-i-jedine-medzunarodno-akreditovane-online-studije-u-srbiji/podrska-na-online-studijama
  2. DOBA Fakultet. (2025). Rezultati anketnih upitnika studenata na kraju studijske godine (interna dokumentacija)
  3. Nacionalna agencija RS za kvalitet u visokom obrazovanju (NAKVIS). (2023). Završni izveštaj o evaluaciji DOBA Fakulteta.
  4. DOBA Fakultet. (2024). Interni materijali i video prezentacije o podršci studentima.

 

Informativni dani i savetovanja
Informativni dani i savetovanja
Podelite
Podelite
Online studije
Online studije
Želim dodatne informacije
Želim dodatne informacije