U digitalnom dobu, kada se obrazovanje sve više seli u online prostore, kvalitetna podrška studentima predstavlja ključni faktor uspešnosti studija. Na DOBA fakultetu zastupamo ideju da nije dovoljno samo ponuditi online nastavne sadržaje — potrebno je uspostaviti sveobuhvatan podržavajući ekosistem u kojem student nije prepušten sam sebi, već ga podržava mreža stručnjaka: akademskih savetnica, informatičara, univerzitetskih nastavnika i online mentora. U ovom članku predstavljamo model te podrške, primere primene, rezultate i iskustva, kao i izazove sa kojima se suočavamo.
Podrška studentima na DOBA fakultetu ima strukturu koja obuhvata više nivoa:
1. Akademske savetnice
Akademske savetnice su prvi kontakt studenta sa institucionalnim okvirom. Svakom studentu prilikom upisa pružaju obuku za rad sa svim alatima, upoznaju ga sa pravilnicima, pomažu u razumevanju studijskog procesa, usmeravaju tokom studija, kao i u karijernim pitanjima. Akademska savetnica prati svakog studenta od početka do kraja studija i predstavlja njegovu prvu kontakt osobu tokom celog studijskog procesa.
2. Online mentori
Deluju kao „desna ruka” univerzitetskog nastavnika u predmetima: prate napredak studenata, motivišu ih, odgovaraju na pitanja, podstiču učešće u forumima i omogućavaju individualniji pristup svakom studentu. Na DOBA fakultetu online mentori pružaju podršku studentima 24 sata dnevno, sedam dana u nedelji.
3. Univerzitetski nastavnici
Definišu sadržaje predmeta, održavaju predavanja (vebinare), pripremaju studijske zadatke i materijale, sprovode ocenjivanje i prate sadržajne aspekte studija.
4. Tehnička i IT podrška
Obezbeđuje besprekorno funkcionisanje virtuelnog okruženja za učenje, pomaže u rešavanju tehničkih problema, uvođenju novih digitalnih alata i obučavanju studenata za njihovu upotrebu.
5. Organizacijska / administrativna podrška
Brine o nesmetanom toku prijava, upisa, rokova, korisničkih naloga i rešavanju administrativnih pitanja, kako bi se student mogao fokusirati na studije.
Od trenutka upisa svakog studenta, akademska savetnica ga prati od prvog dana studija do njegovog završetka. Dostupna je za pitanja o alatima potrebnim za studije, organizaciji nastavnog procesa, rasporedima, izbornim predmetima, plaćanju školarine, upisu u višu godinu i procesu diplomiranja, a istovremeno informiše studente o važnim aspektima studija, promenama pravilnika, motiviše ih i osposobljava za online studiranje.
Online mentori prate studente u okviru pojedinačnih predmeta. U predmetima koji zahtevaju visok nivo angažovanosti (interaktivni vebinari, grupni zadaci), oni podstiču saradnju, prate odziv pojedinaca i intervenišu kada primete da student nije aktivan ili ima poteškoće u savladavanju gradiva.
Ako student naiđe na tehnički problem, obraća se IT podršci, koja ima direktan pristup sistemskim podešavanjima i može brzo rešiti problem.
Univerzitetski nastavnici i online mentori pri praćenju studenata koriste analitičke podatke o učenju (learning analytics) i na taj način prilagođavaju podršku. Na kraju svakog predmeta sprovodi se evaluacija sa nastavnikom, što omogućava stalno unapređivanje narednih izvedbi predmeta.
Model sveobuhvatne podrške na DOBA fakultetu donosi brojne pozitivne efekte, a najviše se ističu dva aspekta podrške tokom studija:
Uprkos pozitivnim iskustvima, pojavljuju se i izazovi:
Sveobuhvatna podrška studentima na DOBA fakultetu predstavlja ključni element kvalitetnog online obrazovanja. Povezivanjem akademskih savetnica, univerzitetskih nastavnika, online mentora, IT podrške i administracije, fakultet stvara okruženje u kojem student dobija pomoć na svakom koraku. Za dalji razvoj biće potrebno proširenje mreže online mentora, unapređenje analitičkih sistema, uvođenje motivacione podrške i dublje praćenje dugoročnih efekata pružene podrške.
Reference: