Novosti

21. novembar 2025.

Međunarodni stručni skup DOBA Fakulteta: Kako veštačka inteligencija oblikuje studije budućnosti

Događaj International Expert Conference, koji je održan 20. novembra 2025, privukao je više od 700 prijavljenih učesnika iz 28 zemalja sveta. Pokazao je koliko je rasprava o odgovornom uključivanju veštačke inteligencije (VI) u visokoškolske studije aktuelna i neophodna. Otvorio je i ključna pitanja o budućnosti učenja, poučavanja i vrednovanja znanja te potvrdio da Evropa i svet aktivno traže promišljena rešenja za digitalnu transformaciju visokoškolskog obrazovanja. VI ubrzano preoblikuje visokoškolsko obrazovanje, gde tehnološka pitanja sve više prelaze u pedagoška i društvena.


Globalna rasprava o transformaciji visokoškolskog prostora

Predavači iz Nemačke, Australije, Velike Britanije, Hrvatske i Slovenije ponudili su širok i dubinski uvid u budućnost obrazovanja: prvo, kako oblikovati nastavne procese koji će pratiti brze tehnološke i društvene promene; drugo, kako VI menja „gramatiku učenja“; i treće, koje kompetencije će biti ključne za studenta budućnosti.

U fokusu rasprava bile su najnovije istraživačke ugotovitve i inovacije na području VI i vrednovanja znanja, uz poseban naglasak na važnosti pravičnog i dostupnog digitalnog obrazovanja za sve studente. Predstavljeni su i konkretni pristupi uvođenju VI u pedagošku praksu — od podrške kolaborativnom učenju do savremenih pristupa ocenjivanju znanja — kao i načini na koje visokoškolske institucije mogu oblikovati nastavna okruženja koja odgovaraju potrebama modernog, dinamičnog sveta.


Univerziteti kao laboratorije hibridne inteligencije

U uvodnom delu, prof. dr. Ulf-Daniel Ehlers sa Baden-Wuerttemberg Cooperative State University Karlsruhe (Nemačka) osvrnuo se na to kako VI oblikuje budućnost učenja. Predstavio je pomak od tradicionalnog, sadržajno orijentisanog poučavanja ka učenju zasnovanom na sposobnostima i realnim izazovima. Upozorio je: „Središnji izazov je to što VI menja način na koji učimo, radimo i sprovodimo nauku mnogo brže nego što se univerziteti prilagođavaju.“ Istraživanje AIComp koje je predstavio otkriva jaz između potreba studenata in stvarnog razvoja kompetencija. „Ljudi kompetencije povezane s VI ocenjuju kao ključne za svoju budućnost, dok njihova stvarna iskustva i samouverenost na tom području značajno zaostaju.“ Smatra da je obnova nastavnih planova neophodna. Vizionarski zaključuje: „Univerziteti moraju postati ‘laboratorije hibridne inteligencije’, gde ljudi i VI sistemi uče zajedno, a studenti vežbaju odgovornu, demokratsku i održivu primenu VI u oblikovanju društva.“


Profil studenta budućnosti i nova logika učenja

Izv. prof. dr. Sandra Kučina Softić sa University of Zagreb (Hrvatska) istakla je hitnost promena u obrazovanju te važnost ravnoteže između tehnologije i čoveka: „Moramo pronaći pravu ravnotežu između upotrebe VI za unapređenje učenja i očuvanja činjenice da obrazovanje ostaje temeljno usmereno na čoveka.“

Dr. Julie Lindsay sa University of Southern Queensland (Australija) predstavila je Human–AI–World ekosistem. Njena vizija budućnosti je jasna: „Univerziteti u budućnosti moraju oblikovati oblike provere znanja koji prepoznaju procese, učenje među vršnjacima i zajedničko stvaranje čoveka i VI. Tako ćemo podsticati ne samo sticanje znanja, već i kreativnost, otpornost i globalnu povezanost studenata.“

Na posvetu su učestvovala i tri slovenačka stručnjaka. Doc. dr. Miha Lavrič sa DOBA Fakulteta (Slovenija) predložio je da „učno okruženje, usmereno na čoveka i podržano VI, treba da podstiče radoznalost, kritičko razmišljanje i etičku procenu, pripremajući studente za odgovornu upotrebu VI, ali i za aktivno oblikovanje sveta koji VI sukreira.“

Događaj je povezao istraživače, nastavnike i stručnjake iz celog sveta, potvrđujući da rasprava o budućnosti učenja prevazilazi granice institucija, disciplina i nacionalnih sredina te da je odgovorna integracija veštačke inteligencije jedan od ključnih izazova obrazovanja danas.

Više o događaju.

Informativni dani i savetovanja
Informativni dani i savetovanja
Podelite
Podelite
Online studije
Online studije
Želim dodatne informacije
Želim dodatne informacije
Deli